ciabel

Alla inlägg under december 2009

Av Ciabel - 28 december 2009 10:59

Nu har helgen rasslat förbi i samma fart som alltid.

Nisse var här som alltid på annandagen ilördags så det blev mycket mat och en del dryck. Vaknade rätt sega igår men fick väl skylla oss själva där.

I lördags var jag iväg på förmiddagen till Lisa med Nappe så nu är han väldigt nedklippt. Blir så mycket lättare då inte snön fastnar i pälsen. Bättre att ha ett bra vintertäcke än en massa päls som blir kall och blöt.

Igår var Gabriella och Lasse här med flickorna en kortis just för att prova hur det går med deras allergier så det passade ju bra när Nappe var nybadad men Lasse kände ändå av honom så det blir att träffas under de varma månaderna när man kan sitta ute.


Killarna har åkt iväg till en gammal kompis från förra skolan så dem ser vi nog inte förrän ikväll:)

Belinda trampar runt som en osalig ande och väntar på diskmaskinen för hon ska baka kladdkaka.


På nyår ska vi ha fest här hemma! Inte ngt större men Nisse och hans mamma, pappa, bror med familj. jobbar förresten ihop med broderns sambo .

Då blir det förrätt av mozarella och sockerärtor inrullade i serranoskinka som gratineras. Varmrätt till barnen grillad korv och "riktig" pommes frites. Till oss vuxna grillad oxfile´m potatisgratäng och till efterrätt marängtårta och "dajmglass".

Dajmglassen e till barnen för de e inte så förtjusta i tårtan. Så lätt att göra glassen. Hårdvispa vaniljvisp och blanda med krossad dajm och in i frysen. Klart!!!!


Ja har lite att göra men har inte så mycket annat för mig. Kan inte gå ut just nu för det är blankis ute. Det är plusgrader just nu och imorgon ska det slå om igen och bli skitkallt igen så isen lär ligga kvar.


Puss på er

Av Ciabel - 23 december 2009 21:01

     Nu e´jag helt slut och trött i foten!


Var tvungen att klättra i våningssängen igen för Alex blödde näsblod igår natt så  det var bara att riva ur allt och tvätta de nybyta sängkläderna. Sen fick jag för mig att storstäda vilket såklart även omfattar badrum och lilla toaletten.


Kilarna övertygade Stefan igår att idag var det "följa med pappa till jobbet dan" så de var där med honom.

När de kom hem och vi ätit lunch gav jag och Bel oss iväg till bussen för att åka ner på centrum och shoppa lite julklappar.


Inte blev det många inte, koncentrationen tröt i värmen och trängseln men lite blev avklarat. Dessutom köpte jag oxfile´till nyår som de hade bra pris på den här veckan.


Men som sagt när jag nu sitter här med mitt glas vin, jag är skittrött i FOTEN.

Ja jag vet att jag får skylla mig själv men ni som känner mig vid det här laget vet att jag omöjligt kan vara still om det inte är alldeles omöjligt.


försöker lägga in lite bilder på mina virkalster nu men vi får se om det går.


En kanonjul vill jag önska er alla, ni betyder jättemycket för mig.

Och tack för allt stöd i min kamp mot ciggen

Julpussar

Av Ciabel - 21 december 2009 23:50

Idag har jag haft fullt upp. Barnen och deras kompisar har utgått härifrån hela dagen när de varit ut i snön och inne emellan och lekt.

Killarna har en grannflicka som kommer på förmiddagen och går hem när det är dags att sova. De är såååå söta men det blir lite x-tra konflikter då de är rivaler.


Har bakat nya lussekatter och saffransbullarna m mandelmassa o apelsin idag.

Har dessutom bäddat rent pojkarnas sängar och det gick riktigt bra att klättra i våningssängen.


JAG HAR VARIT UTE MED NAPPE  

Det går inte fort och det gäller att hålla sig på de plogade och sandade vägarna men det går. Kryckan är bara i vägen så den förpassas nu till bättre behövande.


Jag vill passa på att önska er alla mina goda vänner som stöttar mig (skäller på mig) i vått och torrt en superhärlig jul. Känns som det blir stressigt nu ett par dagar, i morgon ska jag grava lax.

S börjar bli kanonförkyld så snart e´det väl Bels tur igen.

Natti natti

Av Ciabel - 19 december 2009 22:12

HIhihihi

Ja med det här snövädret lär det dröja ännu mer tills jag kan ge mig ut i snön utan sällskap så ngn håller med er mina goa vänner och ser till att jag blir kvar inne  

Nja kanske inte helt men inga längre äventyr :)


Tvingade mer eller mndre S att ta en "rundtur" idag så vi började med att stanna till hos min pappa o hans sambo en snabbis och lämna av korten på barnen som är standard till jul.

Blev helt förskräckt när jag såg 1 glögg o 2 skumpa på diskbänken!!!! Nä va f-n inte igen tänkte jag, så ni kan gissa vad glad jag blev när jag tittade närmare och såg att allt var alkoholfritt!!!!!!!!!!!


Tro inte att allt e´helt ok m in fot! Det är det inte!

Jo tån e´ok och operationssåret likaså men ni må tro jag har fått världens största skavsår på hälen av den där specialskon jag har på mig och den klarar jag mig inte utan. Måste t o m ha den på när jag sover för så fort foten hamnar fel vaknar jag av sprängvärk annars.


Nu har jag virkat klart 1 sköldpadda och en figur som påminner lite om barbapappa men med armar. Kommer lägga in kort på dem senare.

Nu ska jag titta till några av er

Puss och kram

Av Ciabel - 17 december 2009 16:20

Var med pojkarna till skolan en stund igår kväll på deras mångkulturella matafton. Var kul att träffa alla pedagogerna och föräldrar o barn( ja inte alla) men många.

De har en fadderklass i Gudua i  Afrika som de samlar pengar till så det var försäljning av julkort, massage, pepparkakor mm. Bra för barnen att få insyn i hur hårt livet kan vara för barn i andra länder.


Har gått över på citodon nu men blir helt väck i skalen av dom så jag ska prova att klara mig på IPREN istället.


Är helt inlåst nu då jag inte kommer ut när det kommit så mycket snö. Vill ju inte sabba förbandet och inte heller gå och halka, skulle se ut va.


Lisa ska klippa ner Nappe i helgen så han slipper alla snökokor i pälsen, bara han har jacka så klarar han sig ändå.

Nä nu måste jag maila syrran.

Pussar

Av Ciabel - 16 december 2009 00:02

I dag var det 4 dagar sen operationen och jag har varit kanonpigg och det har känts jättebra i foten idag.


Bel har varit hemma nerbäddad i soffan med ny förkylning och feber, precis som vanligt alltså.


Teija kom hit i förmiddags och hjälpte mig att plasta in foten med gladpack så och passa mig så jag inte skulle halka när jag duschade för första ggr sen i fredags. Fattar ni vad skönt det var?

Sen tog hon med Nappe på en promenad så han klarade sig tills pojkarna kom hem.


Nu flög fan i mig  

Klarade inte av att se skiten på golvet längre så jag tog min vän snabeldraken i halsen och valsade av både uppe och nere.


När Stefan kom hem och vi ätit o Nappe fått sin sväng igen ja då skulle jag BARA åka och handla lite. Blev Maxi och storhandling. hihi.

Nu känner jag mig lite trött i foten men va f-n det går över.


Vet ni kommer skälla på mig men jag kan inte vara still när jag inte har ont, så är det bara.


Barnen har varit ute i snön hela eftermiddagen och jag längtar riktigt ut i pulkbacken men den får nog vänta i alla fall.


Lisa hade inte fått tag på ngn trimmer på mässan, den var jätteliten i år tydligen och nu är hon sjuk så ngn klippning av Nappe blev det inte heller idag. Kanske lika bra att vänta till nästa vecka med det då det ska bli skitkallt här i slutet på veckan.

Nä nu ska jag titta till er andra innan jag går och lägger mig.

Föresten nu har jag varit rökfri 14 veckor

Kram till er alla

Av Ciabel - 14 december 2009 09:26

I morse när jag vaknade kände jag mig rätt ok. Ju längre morgonen gått desto bättre känns det i foten. Förvisso har jag fortfarande tradolan i kroppen men jämfört med igår är jag i stort sett "frisk" idag. Klarar mig med 1 krycka nu och kan sätta ner foten men det är ändå högläge som gäller för annars svullnar det och då blir värken värre igen.

Jag hör ju till den sorten som inte har ngn smärttröskel alls utan t o m när en mygga sticker gör det skitont(kanske därför jag aldrig får myggbett, de dör innan)  


Alex är hemma idagmed ont i magen och illamående men jag undrar jag om det inte är mycket för att han vill hålla koll på sin gamla mamma.


Ikväll är det avslutning på judon och uppvisning. Jag kan ju av förklarliga skäl inte gå men hoppas att Stefan filmar det.


Nu ska jag vila lite innan jag måste försöka ta mig till gräsmattan med Nappe

Av Ciabel - 12 december 2009 11:22

Precis när IDOL skulle starta gick den sista bedövningen ur och fy i helvete vad det värkte. Har aldrig varit med om ngt värre i hela mitt liv, kändes som jag höll på att dö av smärtan i foten. Tabletterna jag fått hjälpte inte ett skit först, var tvungen att få ner den akuta toppen först så det blev att kombinera med Ipren.


Apropå Idol-finalen blev jag lite besviken på Erik att han sjöng final countdown. Passade honom inte alls men sen blev det mycket bättre med resterande låtar.

Låg här och höll på att krypa ur skinnet samtidigt som jag försökte fokusera på musiken.


När Idol var slut skulle vi gå och lägga oss. Nu när vi flyttat har vi sovrummen och badrummet på övervåningen så jag skulle försöka gå dit. Innan all bedövning släppte kunde jag gå lite försiktigt men nu gick det inte. Bara jag satte ner foten svartnade det för ögonen .

Blev att krypa upp. När jag väl hade tagit mig ända upp och fått av mig linserna och borstat tänderna var jag helt slut och genomsvettig.


Somnade i alla fall och sov skapligt i natt, vaknade 1 gång och petade i mig mer värktabletter.


Vaknade i morse av att Alex kom med kaffe till mig den lilla sötnosen.


Ringde min kompis på morgonen och hon trollade fram ett par kryckor till mig som hon kom hit med. Med sig hade hon också tradolan (morfinliknande) som jag ska ta ihop med alvedon så kanske smärtan ger med sig bättre.


Idag känns det inte ett dugg bra. Det värker och bultar och känner mig illamående men det är nog av kombinationen smärta och tabletter.


Nu ska jag lägga mig ner igen och vila

Skapa flashcards